ŠVP „Jaro, léto, podzim, zima“
Vedení MŠ vypracovává školní vzdělávací program ve spolupráci s ostatními členy pedagogického týmu. Kontrolní a evaluační činnosti zahrnují všechny stránky chodu mateřské školy. Z výsledků jsou vyvozovány závěry pro další práci.
ŠVP „Jaro, léto, podzim, zima“ vychází z podmínek naší školy. Je dostatečně pružný a otevřený pro tvorbu TVP, které mají všechny třídy zpracovány. Školní program Jaro, léto, podzim, zima klade důraz na individuální, citové, socializační a vzdělávací potřeby ětí. Denní atmosféra je plná pohody, tvořivých aktivit s respektováním individuálních dispozic každého dítěte. Zajišťujeme nabídku vhodných vzdělávacích prostředků a podmínek pro děti.
TVP pro školní rok 2024/2025 jednotlivých tříd, představí naše paní učitelky:
Třídní vzdělávací plán (TVP) vychází ze školního vzdělávacího programu (ŠVP) „JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA“. TVP je tvořen integrovanými bloky se vzdělávací nabídkou a umožňuje učitelce pružně reagovat na individuální potřeby a dovednosti dětí podle jejich věku a zájmu a měnit ho podle své potřeby. Podporujeme všestranný rozvoj dítěte. Je pro nás prioritou, aby čas prožitý v MŠ byl pro děti radostí, příjemnou zkušeností a zdrojem dobrých a spolehlivých základů do života a vzdělávání. TVP jsou k dispozici k nahlédnutí u třídních učitelek a vedení FMŠ Na Výšinách.
TVP třída 1.D Želvičky “ Hrajeme si s želvičkou“ představuje plán činností pro třídu rozvržený na časové úseky a je součástí ŠPV „Jaro, léto, podzim, zima“. Při stanovení vzdělávací cílů vycházíme z potřeb a zájmu dětí a konkrétních podmínek třídy. Naše želvička “ Rozárka “ provádí děti celý školní rok. V rámci adaptace se zaměřuje na podporu duševní pohody a psychickou zdatnost. Prostřednictvím kreativních činností se stimuluje osvojování a rozvoj vzdělávacích dovedností – poznávání a učení. Zábavnou formou se dochází k rozvíji intelektu, řeči, jazyka, kreativity a sebevyjádření. Monika
TVP třída 1.C Medvíďata Po celý rok s medvídkem Béďou
Třídní vzdělávací program: Po celý rok s medvídkem Béďou se opírá o školní vzdělávací program „Jaro, léto, podzim, zima“. V rámci adaptace umožňuje dětem přirozený rozvoj v sociálních, psychických i fyzických dovednostech. Klade důraz na všestranný vývoj a poznání okolního světa s důrazem na poznávání a ochranu přírody. Děti budou plnit úkoly dle ročních období a sbírat samolepky do svých poznámkových archů a následně vkládat do svých portfólií. Cílem je, aby děti vnímaly koloběh přírody a hravou formou poznávaly, proč je důležité přírodu kolem nás chránit a udržovat. Přihlíží k individualitě dítěte a umožňuje reagovat na momentální rozpoložení ve skupině dětí a také na změny kolem nás.
Eliška
TVP třídy 1.A je zastřešen celoročním projektem:
„Pacička poznává roční období“
Třída 1.A Koťátka je především zaměřená na adaptaci nově přijatých 3-4 letých dětí. Naší snahou je usnadnit těmto novým školákům vstup do školky a navodit pozitivní a bezpečné prostředí pro ně i rodiče. Mnohdy je to pro celou rodinu první kontakt s školským zařízením, a proto je důležitá spolupráce a komunikace k navázání důvěry ke škole.
Kromě upevnění znalostí v oblasti hygienických a sebeobslužných činností, předáváme dětem základy všech výchovných složek dle RVP, a snažíme se o podporu při socializaci, kontaktů s vrstevníky a dalších potřeb dětí v tomto věku.
Ivča a Zdena
Třída 1.B je heterogenní pro děti od 3-6 let. V tomto školním roce bude realizován projekt PUTOVÁNÍ LVÍČKA ARJE PO ČESKU, který má za cíl poznávat Česko formou rodinných výletů a nenásilně probouzet v dětech vztah ke své vlasti.
Třída má atmosféru komunity, jelikož rodiče dětí se navzájem znají z mimoškolních aktivit a některé rodiny navštěvují třídu několik let.
Společně se snažíme vytvořit prostředí, ve kterém se děti nebojí udělat chybu.
Míša a Lucka
Třídní vzdělávací program třídy 2. A vychází ze školního vzdělávacího programu „Jaro, léto, podzim, zima“ a nese název „Cestování s psím kamarádem Alíkem“
Markéta a Týna
Třídní vzdělávací plán třídy 2.B nesoucí název „Putování s tygrem” ze školního vzdělávacího programu s názvem Jaro, léto, podzim, zima. TVP je tvořen jednotlivými integrovanými bloky, které poskytují pestrou vzdělávací nabídku.
Prostřednictvím jednotlivých vzdělávacích celků vedeme děti k citlivému vnímání přírody a změn souvisejících s ročním obdobím. Připomínáme si tradice a pranostiky napříč celým rokem. Jednotlivé bloky přizpůsobujeme nejen vnějším podmínkám, ale také individuálním potřebám a zájmům dětí. TVP odráží všechny hlavní cíle a principy předškolního vzdělávání. Soustředíme se na rozvoj fantazijního světa dětí, prohlubování poznatků o sobě samých a o světě kolem nás. Děti se učí fungovat v rámci kolektivu, dochází k základnímu procesu socializace a děti si tak osvojují základy sociálních dovedností, empatie, naslouchání, chápání sociálních rolí a třídy jako celku.
Zaměřujeme se na tvůrčí činnosti, které prohlubují dětskou kreativitu a vnímání estetického prostředí. Dále naší vzdělávací nabídku provádějí rozmanité druhy činností. Hudební činnosti, pohybové činnosti, předmatematické činnosti rozvíjející grafomotoriku a v neposlední řadě se soustředíme také na seznámení dětí s literárními základy přizpůsobené věku a potřebám dětské skupiny.
Diana a Štěpánka
Charakteristika TVP třida 3.A
Třídní vzdělávací
Cesta za poznáním s Chlapcem, krtkem, liškou a koněm
program navazuje na ŠVP „Jaro, léto, podzim, zima“ a je v souladu s cíli předškolního vzdělávání. Vychází z potřeb a zájmu dětí, konkrétních podmínek FMŠ Na Výšinách, tj. velikosti školy, počtu a složení dětí, spolupráce s rodiči i dalšími subjekty.
TVP odpovídá základním požadavkům na výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku. Je sestaven tak, aby reprezentoval hlavní cíle předškolního vzdělávání:
- Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
- Osvojení si základu hodnot, na nichž je založena naše společnost
- Získání osobní samostatnosti, schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Budeme usilovat o to, aby se děti ve třídě sblížily, dovedly spolupracovat, vybudovaly si základy správného chování, držení hodnot a mnoho dalšího. Harmonický rozvoj každého dítěte budeme podporovat vzájemnou tolerancí a respektem každého dítěte. Budeme podporovat rozumný náhled na svět, vlastní tvořivost, prostor pro vlastní názor apod. Budeme reagovat na podněty a náměty dětí.
Při tvorbě TVP vycházíme z věkového složení dětí a z přesvědčení, že přirozeností dítěte je zvídavost, proto většinu poznatků a dovedností děti získají přirozenou cestou. Spontánní a řízené činnosti jsou obsahem plánování a jsou vzájemně propojeny. Umožňujeme dětem získávat přiměřenou fyzickou, psychickou a sociální samostatnost s přihlédnutím k individuálním zvláštnostem, schopnostem a jejich věku.
TVP vychází z přirozeného vývoje dětí, z podmínek naší školy, složení třídy a zpracovává hlavní cíle ŠVP do jednotlivých celků. V programu se prolínají a ovlivňují všechny výchovné oblasti RVP pro předškolní vzdělávání – oblast biologická, psychologická, interpersonální, sociálně kulturní a environmentální.
Jája a Monika
Charakteristika TVP třída 3.B
Poplujeme s delfínem
celým světem, vesmírem
Je tvořen jednotlivými integrovanými bloky, které poskytují pestrou vzdělávací nabídku. Prostřednictvím jednotlivých vzdělávacích celků vedeme děti k citlivému vnímání přírody, změn souvisejících s ročním obdobím dále také všímavosti nad naší vlastí a uměním, které nás obklopuje. Připomínáme si tradice a pranostiky napříč celým rokem. Soustředíme se na rozvoj fantazijního světa dětí, prohlubování poznatků o sobě samých a světě kolem nás. Děti se dále učí fungovat v rámci kolektivu, dochází k základnímu procesu socializace a děti si tak osvojují základy sociálních dovedností, empatie, naslouchání, chápání sociálních rolí a třídy jako celku. Jednotlivé bloky přizpůsobujeme nejen vnějším podmínkám, ale také individuálním potřebám a zájmům dětí.
Martina a Simona
Třídní vzdělávací plán 3.D
TVP představuje plán činností pro danou třídu rozvržený na časové úseky a vychází ze ŠVP FMŠ Na Výšinách pod názvem Jaro, léto, podzim, zima a RVP pro předškolní vzdělávání. Obsahuje čtyři hlavní témata a množství podtémat, které na sebe navazují a jejich prostřednictvím jsou plněny cíle ve všech oblastech předškolního vzdělávání. Zařazujeme i neplánovaná témata, která vychází z dané situace a reagují na zájem dětí. Časové rozmezí je v kompetenci obou učitelek na třídě. Vyvážeností spontánních a řízených činností získávají děti přiměřenou fyzickou, psychickou a sociální samostatnost a základy očekávaných kompetencí důležitých pro jejich další rozvoj a vzdělávání a pro vstup do ZŠ. Jelikož se jedná o předškolní třídu, zaměřujeme se na diagnostiku školní zralosti a připravenosti, podporujeme přirozený vývoj řeči a pro děti s OMJ zařazujeme též výuku češtiny.
Název TVP třídy 3. D je „ POJĎME VŠICHNI SPOLU NA MRAVENČÍ HORU aneb co už víme, co už známe?“. Naše třída představuje jedno společenství, stejně jako je tomu v mraveništi. Postupně a společnými silami plníme v mraveništi během roku různé úkoly, překonáváme překážky a prožíváme společné zážitky. Každý měsíc nás provází jedna cnost, které se s dětmi věnujeme. Tyto cnosti jako jsou přátelskost, respekt, pracovitost, štědrost, samostatnost, trpělivost, zvídavost, odvaha, zodpovědnost a sebedůvěra pomohou dětem nejen při vstupu do ZŠ, ale budou se s nimi setkávat po celý život.
Péťa a Týnka